Промоција књиге - Слађана Бундало - СКАРЛЕТНА ТУГА
09.07.2013. године, Клуб КЦК - Промоција књиге СКАРЛЕТНА ТУГА Слађане Бундало. Програм припремила и реализовала Јелена Ђорђевић, а у програму учествовали поред ауторке и Јелена Протић-Петронијевић и Срђан Новаковић - музика.
ПЕСМА У ИНАТ БЕСМИСЛУ
Између педесет песама у књизи СКАРЛЕТНА ТУГА ауторке Слађане Бундало - нема граничника, заправо међунаслова, поглавља, циклуса који одвајају целине. Од прве песме под насловом Имуна па до педесете, насловљене Сину Лазару, сливају се наслови у складу са знаменитом сентенцом ПАНТА РЕИ – све тече. Помињемо хераклитовски наслов једне песме, мада је ту фразу заправо изрекао неоплатоничар Симпликије,средњевековни филозоф, поводом Хераклитовог начина размишљања. Идеја космичке правде присутна је и у књизи Слађане Бундало, зачињена хришћанском трпељивошћу, са друге стране. Ништа изречено, али провучено у подтексту као препознавање греха, различитих нијанси туге до скарлетне насловне, боје крви, можда?Али све тече и У даљини одсјај као нов почетак и предзнак среће... спасава песму, спасава и читаоца и саму ауторку. Вино туге, празник бола, бесконачни ходници неизлаза... ове убитачне метафоре неће нас привући на први поглед , можда. Понуђене су нам да бисмо разоткрили тегобе и тескобе скривене у пећинама сопствене душе...Али трзаји мрака нагло отварају врата душе/Улазе незвани гости/пијани и бахати... треба се изборити са њима... Не вреди бежати, треба се суочити са незваним гостима, Слађана је то урадила у овој књизи, понудила је и читаоцима да учине исто. Њене су песме катарза, опет се враћамо на израз античке поетике, али то је напросто путоказ за разумевање ове књиге која носи више слојева и атмосферу коју треба препознати...
Јелена Протић-Петронијевић, Слађана Бундало, Јелена Ђорђевић
SKARLETNA TUGA
Čekam te u predgrađu
izgubljenih iluzija....
i željno osluškujem
dašak poslednjeg
vetra utehe
Moje slutnje su se
obistinile
Nisi umeo da prepoznaš
proleće u mojim očima
ugasio si zadnji
žar plamena
zapljusnuvši ga
grubom nemarnošću
Неки наслови песама у овој књизи асоцираће нас на дела познатих аутора, а то су:ПРОЦЕС (Кафка), ЗЛИ ДУСИ (Достојевски),или на наслове филмова – Као СЈАЈ У ТРАВИ ( редитељ Елија казан, глумци Натали Вуд и Ворен Бити), РАНЕ (Срђан Драгојевић), РАНИ МРАЗ (име поп групе с краја седамдесетих...). Ове песме кореспондирају са светом и преко тих наслова, огледају се у нашем сећању и надограђују нова искуства, значења, нове детаље... Песма Процес завршава се тако што Ударац чекића означава почетак дуготрајног процеса /Сви су криви и ако се супротно/ докаже. А још једна кратка песма Зли дуси лаконски сведено открива немире који развејавају спокој и разбијају сан, тема свима позната и неизбежна, у хришћанству представља знак опасности и упозорења. Ауторка се бави питањима етике, морала, метафорички слика контраст између људских слабости, а то су птице склоне ниском лету насупрот дражесној птици што лети преко света, према снагама људскости, стрпљењу, хармонији, светлости...Стварање контраста је кључни стилски поступак који је видљив и у наслову ове књиге. Зашто Скарлетна туга? Да ли то значи да туга у исто време носи и неке ведре, веселе, оптимистичне тонове, као што их носи наранџаста подлога у скарлетно светло-црвеној нијанси? Контраст се понекад претвара у парадокс као у песми Немоћ : Човек који је некад имао крила осећа снажну немоћ. Снажна немоћ је више од парадокса, то је стилска фигура оксиморон, показује осећања и стања која се противе логици, али очигледно постоје. А Песма је вечна, опомиње ауторка, песма остаје после свега, устаје као феникс из пепела... као супротност и инат читавом бесмислу.И... тако спознајемо разлог за писање и појављивање СКАРЛЕТНЕ ТУГЕ, књиге која је дубоко проживљена и одболована, коју је ауторка дуго слагала у себи да би нам је открила и понудила као пријатељски разговор и као заједничку исповест.
ПЕСМА У ИНАТ БЕСМИСЛУ
Између педесет песама у књизи СКАРЛЕТНА ТУГА ауторке Слађане Бундало - нема граничника, заправо међунаслова, поглавља, циклуса који одвајају целине. Од прве песме под насловом Имуна па до педесете, насловљене Сину Лазару, сливају се наслови у складу са знаменитом сентенцом ПАНТА РЕИ – све тече. Помињемо хераклитовски наслов једне песме, мада је ту фразу заправо изрекао неоплатоничар Симпликије,средњевековни филозоф, поводом Хераклитовог начина размишљања. Идеја космичке правде присутна је и у књизи Слађане Бундало, зачињена хришћанском трпељивошћу, са друге стране. Ништа изречено, али провучено у подтексту као препознавање греха, различитих нијанси туге до скарлетне насловне, боје крви, можда?Али све тече и У даљини одсјај као нов почетак и предзнак среће... спасава песму, спасава и читаоца и саму ауторку. Вино туге, празник бола, бесконачни ходници неизлаза... ове убитачне метафоре неће нас привући на први поглед , можда. Понуђене су нам да бисмо разоткрили тегобе и тескобе скривене у пећинама сопствене душе...Али трзаји мрака нагло отварају врата душе/Улазе незвани гости/пијани и бахати... треба се изборити са њима... Не вреди бежати, треба се суочити са незваним гостима, Слађана је то урадила у овој књизи, понудила је и читаоцима да учине исто. Њене су песме катарза, опет се враћамо на израз античке поетике, али то је напросто путоказ за разумевање ове књиге која носи више слојева и атмосферу коју треба препознати...
Јелена Протић-Петронијевић, Слађана Бундало, Јелена Ђорђевић
SKARLETNA TUGA
Čekam te u predgrađu
izgubljenih iluzija....
i željno osluškujem
dašak poslednjeg
vetra utehe
Moje slutnje su se
obistinile
Nisi umeo da prepoznaš
proleće u mojim očima
ugasio si zadnji
žar plamena
zapljusnuvši ga
grubom nemarnošću
Moje suze neprestano teku
dok u grudima
odzvanja galop
zalutalog konjanika
Krv se pomešala sa suzama
stvarajući simbiozu tuge
Kamenolom bola grozničavo
odzvanja u akustičnoj sobi
ugašene sreće
Iznemogla mašta posrće
nemajući snage
da bilo šta stvori.
© Sladjana Bundalo
Туга не мора да буде одбојна реч за читаоца, иако знамо да многи читаоци у литератури трагају за менталном и свеколиком релаксацијом, а беже од тзв.мрачних тема и расположења...Туга може бити и елегантна у наслову Слађане Бундало. Пре пола века, једна књига препознатљивог наслова који се памти, освојила је хиљаде, милионе читалаца у Европи, па и у свету... Добар дан туго, ауторке Франсоаз Саган, роман који се још увек чита у једном даху... привукао је поред осталог и насловом који је, можда за то време био прави, са укусом носталгије, меланхолије и романтике... Књига Слађане Бундало настала у овом неухватљивом и недореченом времену, пуном супротности, обливена је и сузама, и смехом, и лутањем и проналажењем светла у мраку свакодневице. Чишћење је један од наслова који наговештава катарзичан, прочишћавајући подухват, онда кад кренемо од себе, од сопствених подрума и поткровља покривених паучином... Уклањам флеке пљунутог морала ...каже ауторка... Отпочињем генерално чишћење савести без трунке алкохола... додаје она и подсећа нас на неопходна чишћења душе и тела, околине и међуљудских односа која најчешће избегавамо, али се после њих осећамо много боље.dok u grudima
odzvanja galop
zalutalog konjanika
Krv se pomešala sa suzama
stvarajući simbiozu tuge
Kamenolom bola grozničavo
odzvanja u akustičnoj sobi
ugašene sreće
Iznemogla mašta posrće
nemajući snage
da bilo šta stvori.
© Sladjana Bundalo
Неки наслови песама у овој књизи асоцираће нас на дела познатих аутора, а то су:ПРОЦЕС (Кафка), ЗЛИ ДУСИ (Достојевски),или на наслове филмова – Као СЈАЈ У ТРАВИ ( редитељ Елија казан, глумци Натали Вуд и Ворен Бити), РАНЕ (Срђан Драгојевић), РАНИ МРАЗ (име поп групе с краја седамдесетих...). Ове песме кореспондирају са светом и преко тих наслова, огледају се у нашем сећању и надограђују нова искуства, значења, нове детаље... Песма Процес завршава се тако што Ударац чекића означава почетак дуготрајног процеса /Сви су криви и ако се супротно/ докаже. А још једна кратка песма Зли дуси лаконски сведено открива немире који развејавају спокој и разбијају сан, тема свима позната и неизбежна, у хришћанству представља знак опасности и упозорења. Ауторка се бави питањима етике, морала, метафорички слика контраст између људских слабости, а то су птице склоне ниском лету насупрот дражесној птици што лети преко света, према снагама људскости, стрпљењу, хармонији, светлости...Стварање контраста је кључни стилски поступак који је видљив и у наслову ове књиге. Зашто Скарлетна туга? Да ли то значи да туга у исто време носи и неке ведре, веселе, оптимистичне тонове, као што их носи наранџаста подлога у скарлетно светло-црвеној нијанси? Контраст се понекад претвара у парадокс као у песми Немоћ : Човек који је некад имао крила осећа снажну немоћ. Снажна немоћ је више од парадокса, то је стилска фигура оксиморон, показује осећања и стања која се противе логици, али очигледно постоје. А Песма је вечна, опомиње ауторка, песма остаје после свега, устаје као феникс из пепела... као супротност и инат читавом бесмислу.И... тако спознајемо разлог за писање и појављивање СКАРЛЕТНЕ ТУГЕ, књиге која је дубоко проживљена и одболована, коју је ауторка дуго слагала у себи да би нам је открила и понудила као пријатељски разговор и као заједничку исповест.
Јелена Протић-Петронијевић